Thursday 25 August 2011

praktikal

bermulanya pengalaman baru berpraktikal di HRPZ II KB pada 3 julai 2011. unit pertama aku ialah OPD bersama yunie cayunk, azilah adnan, el amin, tuan suriana tuan mahmood, hazman, maizatul, shariman, nik, & fitri ain. biasala kerja d OPD memenatkan sebab pesakit ramai dtg utk mengambil ubat. Biasanya aku x rehat jam 10 pg sbb aku nk rehat lama dr jam 12.40 - jam 2.00 ptg. kena marah dgn pegawai bila berlaku kesilapan mengisi & melabel ubat. tempoh d OPD sebenarnya 4 mgg shj tp LP ckp minggu orientasi di kira juga so jadi la 5 mgg kt OPD.

msk bulan 8 aku kt unit klinikal pula bersama yunie cayunk. aku pilih unit TPN dahulu bersama yuha. mgg 2 mmg rmai patient 10-15 org. kerja kami hanya menampal label pd sampel, mixing bag, syringe yg ada lipid. merekod nama pesakit n sampel dlm buku. sebelum 2 kna swab hatch box & peralatan, top up barang. habis kerja kt TPN bermakna selesailah kerja kami pd masa 2.

mgg ke-2 di unit TDM pula bersama fitri ain. melibatkan pengendalian mesin AXSYM n spin sampel darah dr hosp n hosp daerah. mesin perlu warming dulu kemudian lakukan proses prob clean n akhirnya menjalankan proses pemonitoran terapeutik ubat. bosan d TDM sebab perlu menunggu sampel sehingga waktu pejabat.

d unit cdr pd mgg ke-3, satu pengalaman yg menyeronokkan sbb hari pertama aku melaporkan diri sudah disuruh oleh pegawai utk menyediakan ubat sitotoksik. sebelum ni, senior 56 x dibenarkan masuk ke dlm bilik CDR kecuali Thank yg smpat msk. Bangga juga sbb aku ialah pelatih KKM yg pertama dpt msk. menyediakan ubat ini sgt bahaya n tinggi risiko kpd kesihatan. terpaksa pakai pakaian perlindungan glove n mask smpai 2 lapis aku pakai. sms menyediakan ubat selama 4jam, aku sakit belakang sbb terpaksa membongkok akibat LAF yg rendah. tetapi ini adalah penglaman yg cukup berharga buat diriku.

0 comments:

Post a Comment